TINA SKRT: "ČE JE MENI USPELO, LAHKO USPE VSAKEMU!"

Vsak začetek leta že po tradiciji, ki je najbolj pogosta na zahodni polobli, s seboj prinese novoletne zaobljube. Med najbolj priljubljene cilje se uvrščajo izboljšanje telesnega počutja z zdravo prehrano, zmanjšanje telesne teže, odvajanje od škodljivih razvad (kajenje, pitje alkohola in podobno) in slabih navad, izboljšanje duševnega počutja s pozitivno naravnano mislijo, izboljšanje finančnega položaja posameznika, doseganje uspehov v karieri, pridobitev izobrazbe in različnih znanj in veščin, izboljšanje upravljanja časa, večja aktivnost v prostovoljstvu, izboljšanje medosebnih odnosov, duhovnega življenja, odkrivanje novih kultur in običajev in tako dalje. S Koprčanko, podiplomsko študentko Fakultete za vede o zdravju Univerze na Primorskem, Tino Skrt, ki je stara 25 let, smo se pogovarjali o spremembi, ki je na seznamu zaobljub najbolj pogosta: zdrav način življenja z urejeno prehrano in redno fizično aktivnostjo.

Tina, kdaj in zakaj ste se odločili, da postanete prehranska svetovalka?

Za zdravo prehrano sem se začela zanimati v srednji šoli. Želela sem si izgledati bolje, želela sem, da moje telo dobi lepšo obliko. Saj veste, najstniška leta so lahko zelo občutljiva, mene pa slaba samopodoba spremlja že od otroštva. Zdrav način življenja z urejeno, uravnoteženo prehrano in redno fizično aktivnostjo, ki me veseli, mi je pomagal, da se v svoji koži končno večino časa počutim dobro. Zaradi želje po več znanja in pomoči drugim, sem se odločila za tečaj prehranskega svetovanja. To je bilo leta 2015. 

Do leta 2016 ste študirali na Pedagoški fakulteti Univerze na Primorskem in se po diplomi istega leta vpisali na magistrski program Aplikativne kineziologije. Je bilo težko začeti podiplomski študij v popolnoma drugi smeri?

Po diplomi iz razrednega pouka sem se vpisala na magistrski študij Aplikativne kineziologije, ki jo izvaja Fakulteta za vede o zdravju Univerze na Primorskem. Čeprav sem bila včasih malo izgubljena, mi izpiti in ostale obveznosti niso delale preveč težav. Sem pa morala nadoknaditi anatomijo in še nekaj ostalih stvari, ki jih nisem imela priložnosti poslušati na faksu. Zato sem lani poleti opravila tečaj osebnega trenerja. Tako sem sedaj prehranska svetovalka, osebna trenerka in bodoča magistra kineziologije.

Povezali ste torej znanja s področja prehrane in športa oziroma gibanja. Je bil kakšen poseben motiv za izbiro magistrskega študija Aplikativne kineziologije?

Kot sem povedala, v srednji šoli sem se začela zanimati za zdravo prehrano in malo več telovaditi. Vzljubila sem tak način življenja, želela sem širiti znanje na tem področju.

Za spremembo načina življenja v bolj zdravo sem se odločila, ker sem vedno zavidala puncam, ki so imele vitko manekensko postavo, ne da bi jedle manj ali drugače. Čeprav sem bila nekje do desetega leta vedno prelahka, sem kot neaktivna najstnica imela nekaj odvečnih kilogramov, kar me je motilo. Tako sem se malo pred svojim sedemnajtim letom odločila, da to spremenim. Seveda sem se tega lotila narobe in shujšala preveč in prehitro. Dobra stvar pa je bila, da sem se prisilila teči ali pa sem vsaj čez dan bistveno več prehodila. Sčasoma sem ugotovila, da mi postaja lažje. Lahko sem že pretekla razdaljo 2 km brez ustavljanja in se dobro počutila.  Zato sem pri tem začela uživati in iskati nove vadbe. Preizkusila sem še nekaj vodenih vaj in jogo, vendar sem se po enem letu naveličala. Nekaj časa sem najraje telovadila doma (Insanity in razne hit vadbe, ki sem jih našla na spletnem kanalu YouTube). Tekla sem še vedno, celo na Istrski maraton sem šla in na razdalji 8,5 km v cilj pritekla kot sedemnajsta! V fitness sem se vpisala pred štirimi leti. Na začetku sem poznala le nekaj vaj, ki so mi jih pokazali, in jih izvajala, čeprav nisem dobro vedela, kaj počnem. A ker sem v fitness že od prvega dne zelo rada hodila, sem prvotne vaje sproti dopolnjevala s pomočjo interneta, zaposlenih v fitnessu, fanta Jerneja, prijateljice Galle... Po prvem letu študija Aplikativne kineziologije in nekaj treningih s trenerko Klavdijo ...

A imate tudi vi osebno trenerko?

Ja, tudi jaz imam osebno trenerko (smeh)...  Šele po vsem tem sem dobila občutek, da nekaj znam. Tečaj pa je seveda še dodatno pripomogel. Včasih imam še vedno občutek, da ne spadam na športni faks in nisem primerna za trenerko, ker nisem športnica ali fitness tekmovalka ali nekdo, ki je prepolovil svojo težo in obdržal novo. Ob takem razmišljanju se spomnim, da je eden od mojih pomembnejših ciljev obdržati zdravje čim dlje, vrhunski šport pa tudi terja svoj davek. Spomnim se, da rada treniram.

Omenili ste, da ste tudi sami osebna trenerka. Kateri šport pa vam je najbolj blizu oziroma se s katerim športom tudi sami ukvarjate?

Trenutno delam v trgovini s športno prehrano The Nutrition in v fitnessu Primafit, dve študentski deli torej. Začela sem se tudi ukvarjati z osebnim trenerstvom, ja. Sedaj, ko imam licenco in dokončana oba letnika podiplomskega študija, je čas, da pridobivam izkušnje tudi v praksi. Tu se učenje šele začne! Sicer pa sama nikoli nisem bila športnica. Nasprotno. Kot otrok nisem marala nobene oblike športne aktivnosti. Najraje sem vse dneve risala in brala. Ko je bila na urniku športna vzgoja (ki se ji sedaj reče šport), sem si vedno želela, da bi odpadla. Namesto sprostitve in zabave mi je športna aktivnost predstavljala mučenje, saj nisem bila ne hitra, ne močna, z zelo slabo koordinacijo, bala sem se višine, kasneje sem pa še videla slabo. Majhna telesna višina, kratke noge... S kom bi sploh lahko tekmovala? Zelo malo vrstnikov mi je bilo enakovrednih. Pri športu genetika res ni na moji strani. Žoge nisem znala dobro metati, zato sem se vsaj dobro izmikala. Pri igri "med dvema ognjema" sem vedno le pazila, da žoga ne pride v stik z mano. Enako sem počela tudi pri odbojki, pri rokometu in košarki. Do drugega letnika gimnazije nisem mogla preteči več kot 200 m. Dobrih deset let sem poslušala zbadanje sovrstnikov, ki me je spravljalo v slabo voljo. V prejšnjem odgovoru sem omenila, da je bila moja samopodoba od nekdaj zelo slaba. Sedaj redno treniram v fitnessu, poleg tega rada tudi tečem. Moja želja je, da bi nekoč pretekla maraton. Ekipni športi pa mi še vedno niso všeč. 

Na vaši spletni strani na FB omrežju in na Instagramu smo zasledili, da z obiskovalci radi delite nasvete in ideje …

Res je. Ustvarila sem svojo Facebook stran, na kateri odgovarjam na svoja vprašanja in vprašanja FB prijateljev in obiskovalcev. Z njimi delim ideje za zdrave obroke, treninge, informacije o izvedbi vaj, pa še kaj bi se našlo.

Kako v praksi uporabljate prejeta znanja iz Aplikativne kineziologije?

Na faksu sem dobila veliko informacij, ki so ključne pri sestavi vadbenega programa. Brez njih bi še ogrevanje izvajala nepravilno, kaj šele, da bi prepoznala napake pri izvedbi gibalnih vzorcev in nekoga učila pravilnega gibanja. Tako študij kot ostala izobraževanja so pripomogla k temu, da razumem namen vaj, da poznam biomehaniko. Brez tega bi le posnemala vaje, ki jih v fitnessu in videoposnetkih vidim. Verjetno napačno. Prejeta znanja uporabljam vsakodnevno. Pri svojih treningih in pri strankah.

Imate kakšen nasvet, kako doseči zadane cilje za letošnje leto? Zakaj so po vašem mnenju novoletne zaobljube tako pogoste?

Januarja se večina nas počuti krive zaradi prekomernega hranjenja v decembru, večinoma z živili, ki vsebujejo veliko sladkorja in nasičenih maščob, in seveda tudi več alkoholnih pijač kot v drugih mesecih. Preden se novoletne zaobljube pozabijo, si svoje cilje zapišite na list papirja. Razmislite tudi, zakaj si želite sprememb, kakšno korist vam bodo prinesle in tudi to zapišite. Preglejte svoje cilje. Če so zelo splošni, je zelo majhna verjetnost, da jih boste uspešno dosegli. Vzemimo hujšanje kot primer (mislim, da je to najpogostejša novoletna zaobljuba). Cilj »shujšal bom« je zelo splošen. Določite si konkretno število kg, ki jih želite izgubiti (npr. 7 kg). Nato določite čas, v katerem lahko to realizirate (0,5 – 1 kg manj na teden je izvedljivo in najbolj priporočljivo). Vaš cilj se je tako iz »shujšal bom« spremenil v »shujšal bom 7 kg do marca 2019«. Nato poved zapišite tako, kot da ste cilj že dosegli. Tako se boste počutili samozavestnejše, lažje vam bo osvojiti in vzdrževati navade, ki vas bodo pripeljale do cilja, in lažje boste cilj dosegli. Cilj se bo torej glasil »marca 2019 imam ____ (želeno število) kg«. Nato razmislite, na kakšen način boste to dosegli in po potrebi poiščite nekoga, ki vam bo pomagal na poti do cilja.

Po božično-novoletnih praznikih se veliko ljudi odloči za bolj zdrave prehranjevalne navade. Kakšno prehrano v tem času priporočate?

Najbrž ne bom povedala nič novega, vendar bo morda komu koristilo kot opomnik. Prevladujejo naj polnovredna, nepredelana živila, predvsem zelenjava, polnozrnata žita, stročnice in sveže sadje. Glavne vire maščob naj predstavljajo ribe, oreščki, semena, jajčni rumenjak, nerafinirirana olja. Meso in mlečni izdelki naj bodo bolj pusti, pri jogurtih preverite, če imajo dodan sladkor (izogibajte se sadnih)... Seveda ne pozabite na hidracijo. Pozimi smo manj žejni, zato pogosto pozabljamo piti. Vodo imejte zmeraj pri roki, lahko je tudi nesladkan čaj. Sicer pa izbirajte sezonska živila. Pozimi je čas za zelje, ohrovt, repo, jabolka, buče... Lokalna sezonska živila imajo višjo vsebnost vitaminov in mineralov. Ker je ravno čas prehladov, nahodov, grip ... - veliko več vitamina C najdemo v zelju kot v limonah.

Katera so najpogostejša vprašanja obiskovalcev fitnessa?

Največkrat me sprašujejo:»So kakšni popusti na karto?«. Sicer pa postavljajo vprašanja v zvezi z iskanjem "najboljše" stvari, na primer: katera je najboljša vaja / katero je najboljše prehransko dopolnilo / kakšna prehrana je najboljša. Na taka vprašanja se ne more podati enega konkretnega odgovora, saj je vse odvisno od posameznika, njegovega načina življenja in ciljev.

Vaš moto?

Naj vas spomnim, da ni potrebno biti dober, da začnete. Lahko pa z željo po spremembi in vztrajnostjo to postanete. Če je meni uspelo, lahko uspe vsakemu.

Foto: Jernej Remi Filipčič